11.5.2020 09:05 – MMR: Cestovní ruch v Česku disponuje řadou volných kapacit na léto
Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední orgán státní správy v oblasti cestovního ruchu připravuje mimořádný akční plán (AP) pro záchranu a následný restart odvětví cestovního ruchu na období 2020–2022. Jednání probíhají mezi MMR, agenturou CzechTourism, největšími profesními asociacemi v sektoru cestovního ruchu a členy Národní ekonomické rady vlády (NERV). Kvůli pandemické krizi je totiž ohrožen dosavadní podíl výkonu tohoto odvětví na celé ekonomice: 3 % HDP ČR, 4,5 % podílu na celkové zaměstnanosti, 24,5 % podílu na celkovém exportu služeb. Návrh akčního plánu MMR plánuje předložit v průběhu příštího týdne k projednání na vládě.
„Cílem akčního plánu je přispět k nastavení protikrizových opatření, která udržitelným a efektivním způsobem umožní obnovu odvětví cestovního ruchu. Veškerou pozornost je nyní nutné napřít především na podporu poptávky formou státních poukazů na tuzemskou dovolenou a snížení DPH, což jsou dvě klíčová opatření, o nichž jsme diskutovali s představiteli NERVu a s panem premiérem. Věnujeme se také přípravě cílené marketingové kampaně a plánujeme úzce spolupracovat s kraji a destinačními společnostmi tak, abychom návštěvnost rozprostřeli po celé zemi a aby byla nabídka služeb v regionech co možná nejpestřejší,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s CzechTourismem intenzivně pracuje na vytvoření motivačního nástroje na podporu spotřeby služeb cestovního ruchu v ČR známého pod názvem Dovolená v ČESKU, navíc dojde k podpoře využívání lokálních produktů ve službách cestovního ruchu. Z výzkumů totiž vyplývá, že zatím jen 20 % české populace je rozhodnuto vyjet na dovolenou v ČR, 60 % české populace se ještě ohledně dovolené nerozhodlo. Hlavním důvodem pro trávení dovolené v ČR je chuť podpořit místní podniky. Češi se staví k tuzemské dovolené pozitivně, a to 98 % z ní má vyloženě dobrý pocit. 82 % lidí si hodlá dovolenou naplánovat až přijde čas.
„Pro cestovní ruch je teď důležitá především rychlost. Jsem rád, že jsme na tom s MMR i s odborníky v NERVu našli shodu, a věřím, že tu shodu co nejdříve potvrdí i vláda. Lidé, pracující v cestovním ruchu, musí vědět, že má smysl připravovat se na letní sezonu a investovat do rozvoje služeb po celém Česku,“ připomněl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
„Fórum cestovního ruchu jako největší podnikatelský spolek sdružující 7 500 členů kvituje dosavadní aktivní přístup MMR a spolupracuje při přípravě komplexního balíčku opatření na pomoc cestovnímu ruchu. Cestovní ruch zaměstnává 240 tisíc obyvatel naší republiky a odvody do veřejných rozpočtů činily 140 miliard korun ročně. S ohledem na to, že náš obor byl jako první a nejzasaženější oblastí v souvislosti koronavirovou epidemií považuji za zásadní podporu domácího cestovního ruchu formou státních voucherů na dovolenou v Česku a to bez přispění zaměstnavatele, snížení DPH na veškeré služeb cestovního ruchu na 10 procent a prodloužení programu Antivirus“, dodal Viliam Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu ČR.
„Podle průzkumu víme, že téměř šedesát procent Čechů ještě váhá, zda vyrazí na dovolenou po Česku. Právě na ty míří naše kampaň, kterou chceme co nejrychleji pomoci regionům a podnikatelům v cestovním ruchu. Lidem by měla dodat chuť cestovat po českých a moravských krajích a objevovat i taková místa, kam běžně nejezdí,“ uvádí ředitel agentury CzechTourism Jan Herget a dodává: „Současnou situaci se zároveň pokusíme využít k posílení konkurenceschopnosti, přičemž cestu vidím v digitalizaci cestovního ruchu a využití chytrého marketingu.“
MMR ve spolupráci s partnery a CzechTourism bude bedlivě sledovat a vyhodnocovat obsazenost ubytovacích kapacit na letní sezonu i po jejím skončení. Na letošní léto je zatím aktuální obsazenost v horských oblastech kolem 60 % v hlavní sezoně (červenec a srpen) a 30 % v září. V krajských městech je obsazenost naopak do 10 % přes prázdniny a cca 30 % v září. Ukázkovým příkladem je Ostrava, která byla celý červenec vyprodaná díky festivalům Colours of Ostrava a Beats for Love. Nyní tak aktuálně kvůli vládním opatřením eviduje obsazenost pouhých 5 %. Z hlediska přenocování jsou klíčové lázeňské služby, kde se odehraje téměř 25 % celkového počtu přenocování, a to zejména díky nadprůměrné délce pobytu. Z hlediska útrat je klíčová kongresová turistika, která přináší až dvojnásobně vysoké útraty ve srovnání s klasickým leisure turismem.